Soal Jawab: Tuntut Nafkah Suami `Ghaib'

1


Bulan depan genap setahun perkahwinan saya dan suami. Untuk pengetahuan, sudah hampir lima bulan kami tinggal berasingan.

Selepas berkahwin, saya dan suami tinggal di rumah orang tua saya. Suami mula berubah selepas empat bulan berkahwin apabila dia sering balik lewat dan kadang kala tidak balik ke rumah.

Sepanjang perkahwinan, suami tidak pernah memberi nafkah kepada saya kecuali jika saya membuka mulut dan meminta wang, malah semasa meninggalkan saya, dia tidak berusaha mencari dan bertanyakan khabar saya.

Selama setahun ini, saya bersabar melayan sikap dia kerana tidak mahu menjadi isteri yang derhaka dan berusaha memulihkan keadaan rumah tangga kami.

Tetapi nampaknya hanya saya saja cuba pertahankan sedangkan suami lepas tangan dan sibuk dengan aktiviti motosikal.

Kini, tahap kesabaran saya semakin goyah dan ingin memfailkan perceraian.

Saya tidak mampu untuk bersabar lagi dan bertahan dengan sikap lepas tangannya.

Kami sudah berbincang dan menyelesaikan masalah ini secara baik agar proses perceraian berjalan lancar dan tidak membuang masa.

Justeru, saya ingin tahu bagaimana untuk membuat tuntutan nafkah selama perkahwinan kami.

Aiza, Melaka

Jawapan

Nafkah isteri menjadi tanggungjawab dan kewajipan suami sebaik saja sah akad nikah antara mereka.

Rasulullah SAW mengingatkan golongan suami mengambil berat tanggungjawab itu terhadap isteri menerusi sabdanya yang bermaksud: "Takutilah kamu akan Allah dalam urusan kaum wanita, sesungguhnya kamu mengambil mereka (sebagai isteri kamu) dengan amanah daripada Allah dan Dia menghalalkan kamu menggauli isteri kamu dengan perintahnya maka hendaklah kamu menafkahkan mereka dan memberi pakaian kepada mereka dengan cara yang maaruf".

Daripada hadis itu, dapat difahami bahawa menafkahkan isteri adalah sesuatu yang difardukan ke atas setiap suami tanpa mengira keturunan dan kedudukan isterinya, sama ada lebih tinggi atau kaya dari suaminya.

Namun, kadar nafkah itu hendaklah mengikut kemampuan seseorang suami.

Suami yang bertanggungjawab ialah suami yang sentiasa mengambil berat keperluan isterinya dari semua aspek seperti tempat tinggal, makan minum, pakaian, kemudahan pengangkutan dan perubatan.

Sudah menjadi keutamaan bagi suami untuk membelanjakan harta bendanya untuk menyempurnakan tanggungjawab terbabit dengan rela hati tanpa diminta berbuat demikian.

Hak seseorang isteri untuk mendapatkan nafkah suami tidak akan gugur selagi mana wujud ikatan perkahwinan itu dan mahkamah tidak mensabitkan sebagai isteri yang nusyuz. Jika berlaku tunggakan, puan boleh menyenaraikan perbelanjaan pada bulan yang tertunggak dengan bukti pembelian sekiranya ada.

Selanjutnya, puan boleh mengemukakan tuntutan itu ke Mahkamah Syariah untuk mendapatkan perintah pembayaran melalui Mahkamah Syariah. Oleh Datuk Zaidi Zain



www.bicararumahtangga.blogspot.com

1 comment:

  1. Minimal Depo 50 untuk WD minimal 100 rebu saja...
    Buruan Bergabunglah Bersama Kami, Ramaikan Sekarang Juga
    MGMcash88
    Kami Siap Melayani Anda...
    WD banyak kami siap membayar nya 100% Aman dan Terpercaya...
    Salam Kami
    WWW.MGMCASH88.NET
    Terima Kasih

    ReplyDelete