BAYI DAN ANTIBIOTIK

1
BAYI DAN ANTIBIOTIK




Atas sebab itulah (lali pada antibiotik) , kita para doktor sangat menitikberatkan mengenai antibiotik. Kita akan memulakan rawatan antibiotik HANYA apabila dirasakan perlu, dan kita sering menegaskan bahawa rawatan antibiotik mestilah DIHABISKAN bagi mengelakkan terjadinya masalah resistant ini.

Oleh itu janganlah hairan bila anak anda dibawa ke klinik, doktor sekadar memberi ubat demam/batuk tetapi tidak antibiotik. Kebanyakan kes kanak-kanak demam, tidak perlukan antibiotik pun. Kalau boleh kita takmau menyebabkan anak anda terdedah dengan antibiotik awal-awal. Tetapi bila keadaan anak teruk, demam sangat panas, tak mahu makan/minum, paru-paru ada bunyi atau nampak tanda jangkitan di X-Ray, maka mesti kena dapatkan rawatan antibiotik.

Ada juga ibubapa yang bila pergi klinik A, diberi antibiotik, baru makan tiga hari demam tak kebah, dah pergi ke klinik B dan diberi antibiotik lain pula. Perbuatan sebegini, sangat-sangat menyumbang ke arah terjadinya resistant antibiotik. Kita khuatir bakteria resistant ini boleh menjadi dormant dalam badan anak, dan kelak apabila dia membesar/dewasa, ia boleh menjadi opportunis menyebabkan jangkitan yang semakin sukar dirawat.

Nukilan Dr Mohd Syamirulah Rahim


 www.mummyceria.blogspot.com

1 comment:

  1. Minimal Depo 50 untuk WD minimal 100 rebu saja...
    Buruan Bergabunglah Bersama Kami, Ramaikan Sekarang Juga
    MGMcash88
    Kami Siap Melayani Anda...
    WD banyak kami siap membayar nya 100% Aman dan Terpercaya...
    Salam Kami
    WWW.MGMCASH88.NET
    Terima Kasih

    ReplyDelete